Duo
Ab Baars  – (reeds)
&  Luc Ex   – (sound samples)

small impression/snippet:

O B J E T   S O N O R E

 

Installation created by Luc Ex
The horn/sculpture has been designed by dutch sculptor Peter Zegveld.

english:

Spectacular composition with urban sounds from the bell of a seven meter horn
Sharp exchanges in a street market, throbbing lorry engines, and boots strolling by swiftly are just some of the sounds emanating from an immense horn this summer. Festivalgoers will be astonished; even city-dwellers who may hear them every day.

Luc Ex proudly presents the composition Objet Sonore #1, wholly composed of urban recordings. Luc Ex looks upon the big city as an inexhaustible source of beautiful, ugly, or inspiring sounds. His Objet Sonore serves to increase the awareness of metropolis aesthetics.
Why can a lorry rumble past your house at all hours of the night whereas a cellist has to apply for a permit to play Bach suites in the street? Why are random sounds never experienced as beautiful (whereas random visuals may be?).

Luc Ex (1958) has always been fascinated by sound. Where does noise start and music end and which sounds are unavoidable, yes or maybe no?
Objet Sonore #1 turns urban sounds into music, which is subsequently integrated with urban chaos, and the other way round.

The composition is presented together with a duo of Ab Baars (reeds) and Luc Ex (samples). In this duo the urban-samples will be played live. So you might hear the phenomenal saxophone of Ab Baars accompanied by the sound of falling trees, construction works, early morning birdsor a high speed train passing by.

Objet Sonore sees Luc Ex continuing a tradition of ‘Music Art’ and ‘Music Machines’ that has much in common with the work of artists such as Jean Tinguely, Moniek Toebosch, and Dick Raaijmakers.

nederlands:

Voorbijrazende treinen, discussies op de markt, ronkende vrachtwagens, dampende bouwplaatsen en haastig flanerende laarsjes.  Dit zijn o.a. de geluiden die het publiek zal horen uit een immense hoorn. Samen met zijn magistrale oervorm weerspiegelt hij op een aangename manier zijn directe omgeving. Objet Sonore richt zich special op de geluiden uit de metropool. Geluiden die een economie op volle toeren nu eenmaal moet maken.
Objet Sonore is niet alleen een kunstwerk dat de grens opzoekt tussen muziek en geluid, maar het verwijst tevens naar deze hectische economie en de onvermijdelijke geluiden die daarbij horen.

Het programma bestaat uit 2 onderdelen.
-De compositie Objet Sonore #1′ van Luc Ex is louter en alleen opgebouwd uit deze stadsgeluiden en duurt 15 minuten. Er komt geen traditioneel instrument aan te pas. De compositie kan op aanvraag speciaal worden aangepast aan lokale geluiden.

Duo met Ab Baars (saxofoon) en Luc Ex -(samples en omgevingsgeluiden).
Hier worden de omgevingsgeluiden live gespeeld. Ab Baars speelt op zijn zeer bekende en fenomenale wijze de saxofoon terwijl Luc Ex hem begeleidt of uitdaagt met allerlei natuurlijke geluiden, als een soort van audio-decor bouwer. Zo kan het dat je de sax hoort duelleren met een omvallende boom of piepende roldeuren en op een ander moment moet hij een duet aangaan met het stugge ritmische geluid van versleten ruitenwissers.
Beide, sax en samples, worden door de hoorn verstrekt.

Volgens Luc Ex vormt de grote stad een onuitputtelijke bron van mooie, lelijke en inspirerende geluiden. Zijn werk zorgt voor bewustwording van deze metropoolesthetiek. Waarom mag een vrachtwagen ‘s nachts langs je huis denderen, terwijl een cellist een vergunning moet aanvragen om op straat Bach-suites te spelen? Waarom worden willekeurige geluiden zelden als schoon ervaren (en het visuele wel?).
Met het Objet Sonore #1 bevindt Luc Ex zich in een traditie van ‘Music Art’ of ‘Music Machines’ met raakvlakken in het werk van onder meer Jean Tinguely, Moniek Toebosch of Dick Raaijmakers.

Het Objet Sonore #1 is tot stand gekomen met hulp van Fonds Podiumkunsten, Amsterdam Fonds voor de Kunst en het Prins Bernhard Cultuurfonds.